Sunday

10 Makanan Buat Minda Anak Anda Bijak





Mustahil bagi anak-anak sekarang untuk menolak mee segera, keropok, gula-gula, ayam goreng atau burger. Kau makan banyak-banyak boleh memberi kesan buruk terhadap minda anak anda. Anak anda akan mudah letih, lesu, mengantuk dan lemah ingatan. Kurangkan memberi makanan yang tidak berkhasiat begitu.

Untuk menambahkan lagi keberkatan makanan, semasa ibu-ibu memasak bacakanlah Surah Al-Asr pada makanan yang dimasak.

10 makanan yang dapat mambantu supaya anak bijak.

1. Telur - terdapat bahagian utama dalam otak yang terdiri daripada lemak pepejal. Ia harus dibekalkan dengan asid lemak penting (EPA) melalui diet harian kerana tubuh tidak menghasilkannya. Telur merupakan sumber EPA yang paling baik.

2. Ikan berminyak - Ikan berminyak ialah ikan seperti salmon, tuna, sardin dan makeral. Kaya dengan asid lemak yang dipanggil Omega 3. Ia adalah komponan lemak yang paling penting bagi meningkatkan daya pemikiran dan kecerdasan otak.

3. Soya - Ia mengandungi kandungan protein yang sangat tinggi yang dapat meningkatkan daya ingatan memori dan pertumbuhan tisu-tisu badan anak anda.

4. Kismis - Mengandungi zat besi yang membina darah dan memastikan oksigen disalurkan ke otak dengan baik. Cara makan kismis yang betul ialah dengan mengemamnya bukan mengunyahnya.

5. Teh Hijau dan Teh Hitam - Keduanya dapat memberi kesan positif terhadap penyakit alzheimer. penyakit ini ialah sejenis penyakit yang berlaku akibat kehilangan fungsi mental dan daya ingatan. Kedua-dua teh ini menentang penyakit alzheimer dalam pelbagai cara.

6. Madu - Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Qurang mengiktiraf ia 'shifa' iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawat penyakit dan boleh menghintarkan kepenatan kerja otak seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat.

7. Susu Segar - Susu berguna untuk kesihatan otak, menajamkan ingatan, membekalkan tenaga fizikal dan mental. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri-biri dan lembu segar.

8. Halia - Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa.

9. Daging Kambing - Mengandungi zat besi dan potassium yang rendah kadungan mineralnya. Ia baik untuk meningkatkan daya hafazan.

10. Kekacang - Gajus, berangan, soya, pistachio dan kacang merah sangat baik untuk kecerdasan otak.


No comments:

Post a Comment