Monday

Tips Anak Bijak Matematik

Semua ibubapa mahukan anak yang bijak. Bijak dalam semua perkara. Betul tak? Okey... harini saya nak kongsikan satu tips yang sangat menarik untuk jadikan anak BIJAK MATEMATIK. Wowww... menarikkan? Bijak... bijak jugak. Tapi yang paling penting adalah KESIHATAN anak-anak.


Tips Buat Anak Bijak Matematik

Senaman sangat penting. Dengan melakukan senaman setiap hari, terdapat perkembangan yang sangat signifikan dari segi kecergasan dan penguasaan mereka dalam matematik. Menurut laman web Pysch Central, selepas dilakukan imbasan MRI terhadap otak kana

k-kanak tersebut, terdapat peningkatan aktiviti otak di korteks prefrontal iaitu kawasan yang digunakan untuk berfikir.

Metematik memerlukan tumpuan yang lebih untuk mengusainya.

Selain itu, kecerdasan otak (IQ) turut bertambah. Semakin kerap mereka bersenam, semakin tinggi IQ mereka. Rata-rata berlaku peningkatan sebanyak 3.8 mata untuk mereka yang bersenam selama 40 minit sehari selama tiga bulan.

Senaman yang dilakukan adalah pelbagai. Ini termasuk berlari, lompat tali dan bersenam. Semua aktiviti ini juga mernagsang otak. Ini memandangkan senaman membuatkan aliran darah serta oksigen ke otak berjalan lancar.

Faktanya, seseorang tidak mungkin boleh bergerak jika otaknya tidak aktif. Untuk aktif, oksigen diperlukan sekali gus menjadikan kedua-dua aktiviti dan oksigen saling berkait.

Jadi, dah tahu fakta hangat ini?
Jangan dok biarkan anak-anak main iPad, tablet atau komputer. Aktifkan mereka dengan senaman. Mana tahu, dengan tips ini boleh buat anak jadi bijak matematik.

Tak susah pun nak buat anak-anak ini bersenam. Bawa je ke taman permainan, bawa bola sebijik dan biarkan mereka berlari ke sana ke mari kejar dan tendang bola...:-) Ataupun biarkan mereka berlari-lari di kawasan tepi rumah atau depan rumah.

Menarik bukan?

Sumber : hasrulhassan.com




1 comment: