Wednesday

Doa Untuk Anak Soleh dan Bijak

Assalamualaikum. Moga perkongsian ini memberi menfaat buat kita semua.

Ada beberapa doa yang sangat bagus untuk diamalkan dan mudah-mudahan anak-anak kita membesar menjadi anak yang bijak serta soleh. Aminnn.

Doa anak supaya kerjakan solat - Surah Ibrahim : Ayat 40-41
"Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang-orang yang tetap mendidikan solat, Ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku."
"Ya Tuhan kami, beri ampunlah aku, kedua ibubapaku dan sekalian orang-orang mukmin pada hari terjadinya hisab (hari kiamat)."

Doa anak agar taat kepada Allah - Surah Al-Baqarah : Ayat 128
"Ya Tuhan kami, jadikanlah kami berdua orang yang tunduk patuh kepada Engkau dan (jadikanlah) di antara anak cucu kami umat yang tunduk patuh kepada Engkau dan jadikanlah kepada kami cara-cara dan tempat-tempat ibadat haji kami, dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah yang Maha Penerima Taubat  lagi Maha Penyayang."

Doa anak rajin ke sekolah - Surah Thaha : Ayat 1-5
"Thaahaa. Kami tidak menurunkan Al Quran ini kepadamu agar kamu menjadi susah; tetapi sebagai peringatan bagi orang yang takut (kepada Allah), Iaitu diturunkan dari Allah yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi (iaitu) Tuhan Yang Maha Pemurah, yang bersemayam di `Arsy."

Doa anak pandai belajar - Surah Al-Anbiya : Ayat 79
"Maka Kami telah memberikan pengertian kepada Sulaimantentang hukum (yang lebih tepat) [966]; dan kepada masing-masing mereka Telah kami berikan hikmah dan ilmu dan Telah kami tundukkan gunung-gunung dan burung-burung, semua bertasbih bersama Daud dan kamilah yang melakukannya.."

Doa anak lembut hatinya - Surah Al-Anbiya : Ayat 69
"Kami berfirman : "Hai api, menjadi dinginlah, dan menjadi keselamatanlah bagi Ibrahim"."

Mudah-mudahan anak-anak kita 
menjadi anak yang soleh, solehah dan 
sentiasa menyenangkan hati kedua ibubapanya. 
Amin.

No comments:

Post a Comment